Prowadząc sprzedaż w Polsce, możemy ją w prosty sposób rozszerzyć na kolejne rynki i zaoferować swoje produkty w Unii Europejskiej, USA i innych krajach. Dowiedz się, jak skonfigurować sklep, aby rozpocząć sprzedaż za granicą.
Niniejszy artykuł nie dotyczy sprzedaży produktów do Rosji i Białorusi, gdyż kraje te zostały zablokowane w sklepach SOTE. Dowiedz się więcej i dołącz do akcji: E-commerce przeciwko wojnie
Zagadnienia związane ze sprzedażą za granicą w sklepie internetowym poruszane w artykule:
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Sprzedaż międzynarodowa to dobry sposób na dywersyfikację sprzedaży i zmniejszenie wpływu zawirowań na poszczególnych rynkach na wyniki sklepu. Można zacząć od sprzedaży w wybranych krajach np. Czechach, Niemczech lub w całej Unii Europejskiej i następnie rozszerzać ofertę na kolejne obszary.
Jeśli potrafimy dotrzeć do klientów na własnym rynku, warto spróbować spojrzeć dalej, tym bardziej, że operacja ta w sklepie internetowym jest dużo prostsza niż tradycyjna sprzedaż poza granicami kraju.
Pierwszym elementem w rozpoczęciu sprzedaży za granicą jest wersja językowa. Większość klientów woli dokonywać zakupów we własnym języku, ale na początek wystarczy nam wersja angielska.
Najlepiej, żeby nasz sklep internetowy miał wsparcie dla wersji angielskiej. Dzięki temu nie musimy tłumaczyć komunikatów systemowych itp. Naszym celem jest dostarczenie opisów i danych w języku angielskim do sklepu.
W sklepie internetowym SOTESHOP dodanie angielskiej wersji językowej jest bardzo proste. Wybieramy w panelu Aplikacje/Wersje językowe/Angielska i aktywujemy.
W SOTESHOP możesz prowadzić sklep, zarówno w wersji polskiej, jak i angielskiej, pod jedną domeną. W takim przypadku adresy wersji angielskiej będą zawierać dodatkowe oznaczenie “en” w adresie strony. Inny adres strony w wersji polskiej i angielskiej jest ważny, gdyż wykorzystywany jest w indeksowaniu strony.
Dla dobrego SEO pod jednym adresem URL powinny być dane w jednej wersji językowej. Inna wersja językowa wymaga innego adresu.
Dobrym rozwiązaniem jest dodanie osobnej domeny dla innej wersji językowej. Wtedy mamy jeden sklep pod kilkoma domenami. Do każdej możemy przypisać wybrany język i walutę.
Rozwiązanie z dwiema domenami zastosowaliśmy na naszej stronie. Pod domeną www.sote.pl jest wersja polska, a pod adresem www.soteshop.com wersja angielska.
Przygotowanie sklepu w innej wersji językowej, to nie tylko włączenie jej w sklepie. Oprogramowanie dostarcza tłumaczeń komunikatów systemowych, jednak o dane musimy sami zadbać. Ważne jest, aby nasz program pozwalał na definiowanie wszystkich wprowadzanych danych, które pokazują się klientom w kilku językach. Dotyczy to nazw produktów, kategorii, bloga, statusów zamówienia i wielu innych elementów.
W SOTESHOP każdy moduł, w którym definiujemy dodatkowe teksty, zawiera opcję przełączenia wersji językowej. Dodatkowo niektóre moduły pozwalają na całkowicie inną prezentację danych dla innych wersji językowych np. Banery.
Przykład edycji produktu i wyboru wersji językowej, dla której wprowadzane są dane w sklepie internetowym SOTESHOP.
Jeśli nie chcemy przygotowywać osobnych tłumaczeń, możemy wykorzystać do tego Google Translator. Funkcja ta pozwala na automatyczne tłumaczenia strony w czasie rzeczywistym przez tłumacza Google.
Sprawdź dodatek do sklepu: Google Translator
Drugim ważnym elementem po wersji językowej jest waluta. Na początek warto aktywować walutę USD i EURO, tak, aby klienci mogli odczytać cenę w walucie, która bardziej im odpowiada. Oczywiście można zdefiniować więcej walut, ale na start te dwie waluty będą dobrym rozwiązaniem.
Zobacz dokumentację: Waluty
W sklepie internetowym SOTESHOP, oprócz możliwości zdefiniowania walut i kursów, można definiować niezależne ceny dla danej waluty. W takim przypadku klient nie kupuje produktów wg ceny wyliczonej po kursie, tylko do zamówienia brana jest niezależna cena dla wybranej waluty.
Zobacz dokumentację: Produkty - zmiana waluty
Trzeci element układanki do płatności zagraniczne. Tu najważniejszą formą płatności są karty kredytowe. Dobrze jest postawić na zaufaną markę obsługi płatności kartami np. PayPal. Klienci chętniej dokonują zakupów w naszym sklepie, kiedy mogą dokonać płatności za pośrednictwem firmy, którą znają.
Zobacz, jak aktywować PayPal w sklepie: PayPal
Strona PayPal: www.paypal.com
Oczywiście, nawet jeśli mamy włączone jedynie polskie systemy płatności online, np. PayU czy Przelewy24, to w każdym z nich można zapłacić kartą VISA lub MasterCard, niezależnie od tego, w jakim kraju została wydana karta.
Lista integracji i płatności w SOTESHOP: Płatności i integracje
Niezależnie od płatności online warto dodać opcję płatności przelewem i podać międzynarodowy numer konta z kodem SWIFT.
Cena, jaką oferujemy klientom, zawiera w sobie podatek VAT, który zmienia się w zależności od tego, z jakiego kraju dokonywana jest transakcja oraz kraju dostawy. Zmienia się także w zależności od tego, czy zamówienie składane jest przez firmę, czy osobę prywatną.
Przed rozpoczęciem sprzedaży za granicą należy zapoznać się z zasadami dotyczącymi stawek VAT dla sprzedaży zagranicznej i odpowiednio skonfigurować je w sklepie.
Dowiedz się więcej o stawkach VAT z artykułu: Stawki VAT w sklepie internetowym.
Ustawienia stawek VAT w sklepie: Stawki VAT
Ceny dostaw różnią się często, w zależności od tego, gdzie wysyłamy towar. Inne zasady będą dla wysyłek krajowych, UE, USA i innych krajów.
W sklepie internetowym SOTESHOP możemy definiować wielu dostawców i przypisywać ich do odpowiednich krajów. Uproszczeniem tej operacji jest wykorzystanie stref dostaw, dzięki temu możemy w prosty sposób zdefiniować dostawy dla grupy krajów np. dla calej Unii Europejskiej w jednym miejscu.
Zobacz dokumentację: Dostawy
Jeśli sklep sprzedaje poza terenem Polski, to musi pamiętać również o prawnych aspektach transakcji. Takie teksty, jak regulamin i polityka prywatności, nie powinny być tłumaczone przez translatora Google. Tu konieczne jest umieszczenie na stronie tekstu, za który odpowiada tłumacz przysięgły. Regulamin i polityka prywatności w wersji angielskiej pozwalają bezpiecznie prowadzić działalność, ale też jasno przedstawiają zasady zakupów klientom sklepu z zagranicy. Takie teksty są zazwyczaj oferowane jako usługi komplementarne do oprogramowania sklepu, tak by właściciel sklepu nie musiał tworzyć regulaminu specjalnie dla siebie od zera.
Zobacz regulamin sklepu w wersji angielskiej: Regulamin
Sklepy internetowe mają tę przewagę nad tradycyjnymi sklepami, że dużo łatwiej jest skalować sprzedaż i docierać do nowych klientów, także na rynkach zagranicznych. Warto wykorzystać tę przewagę i rozpocząć sprzedaż w Unii Europejskiej i poza nią.
Jeśli nie masz już dostępu do aktualizacji, skorzystaj z nowej oferty i indywidualnego rabatu.
Aktualizacje i pomoc techniczną oferujemy obecnie w formie planów abonamentowych. W ramach tej usługi udostępniamy również aktualizację do wersji 8. Dla każdego z naszych dotychczasowych klientów przygotowaliśmy atrakcyjny indywidualny rabat.
Wybierz nową usługę SOTESHOP z indywidualnym rabatem.
Powiązane strony
Polecane wpisy