Co to jest konwersja? Jaka powinna być w sklepie internetowym?

01/08/2019

Najczęściej używanym odniesieniem konwersji w sklepie internetowym jest określenie, ile zamówień zostanie złożonych na 100 osób , które odwiedzą sklep internetowy.

Definicja konwersji

Definicja wg Słownika e-commerce
konwersja «pożądane przez właściciela serwisu WWW zachowanie odbiorcy w wyniku zastosowania przeznaczonych do tego strategii marketingowych, np. dokonanie zakupu, wypełnienie formularza, założenie konta, zasubskrybowanie bloga lub chęć otrzymywania newslettera, kontakt z serwisem itp.»

Konwersja danych to zamiana wartości z jednego formatu na inny (https://pl.wikipedia.org/wiki/Konwersja_danych).

Jaka jest średnia konwersja w sklepach internetowych?

Czy jest taka wartość? Czy jest zależna od branży i oferty? Czy jeśli na 100 osób odwiedzających stronę 3 dokona zakupu, to jest dobrze czy źle?

Statystyczna konwersja sklepu wynosi 1% Statystyczna konwersja sklepu wynosi 1%

Jeśli 100 osób odwiedzi sklep, 3 dokona zakupu, to konwersja wyniesie 3%.

Konwersja zamówień w sklepie internetowym różni się w zależności od branży, oferty, zasięgu, działań marketingowych i wielu innych czynników, dlatego ważne jest mierzenie jej dla swojego sklepu i porównywanie w różnych okresach tak samo wyliczonych wartości.

Rodzaje konwersji sklepu

Konwersja w sklepie internetowym to nie tylko ilość zamówień w stosunku do odwiedzających (konwersja zamówień). Może to być także:

  • procent osób, które zapiszą się na newsletter,
  • procent osób, które skontaktuje się mailowo lub telefonicznie,
  • procent osób, które dodadzą dowolny produkt do koszyka,
  • procent osób, które mając produkt w koszyku, dokończy zamówienie,
  • procent osób, które dokonają zamówienia z pominięciem tych, którzy na stronie spędzili kilka sekund,
  • i wiele innych.

Dokładniejsza wartość konwersji zamówień sklepu

Dobrym rozwiązaniem wyliczenia konwersji zamówień jest pominięcie tych odwiedzających, którzy weszli na naszą stronę i ją od razu opuścili. Procentowa ilość takich odwiedzin określana jest (np. w Google Analytics) jako Współczynnik odrzuceń (Bounce Rate).

Jeśli nie znamy współczynnika odrzuceń, możemy przyjąć uśrednioną wartość 50%.

Jeśli odwiedzi nas 200 osób, współczynnik odrzuceń wynosi 50%, to liczba realnych odwiedzających wyniesie 100. Jeśli w danym okresie 1 osoba dokona zakupu, to dokładniejsza konwersja zamówień wyniesie 1%.

Gdybyśmy nie odliczali “przypadkowych odwiedzin”, wyniosłaby ona 0.5%. Warto obie wartości brać pod uwagę i starać się osiągnąć jak największą wartość procentową konwersji, przy jak najmniejszym współczynniku bounce rate.

Jeśli ktoś wysyła newsletter lub kieruje reklamę do niezainteresowanych osób, to konwersja spada. W takiej sytuacji można pomyśleć, że oferta jest nieatrakcyjna lub ceny zbyt wysokie i podejmować działania na podstawie złych danych.

Może się okazać, że oferta jest dobra, ceny racjonalne, ale współczynnik odrzuceń jest bardzo wysoki np. ponad 80%. Zatem w pierwszej kolejności warto poprawić kampanię reklamową lub metody pozyskiwania odwiedzin strony, tak aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń do poziomu w okolicach 50-60%.

Dokładniejsza wartość konwersji pozwala na lepsze oszacowanie, jakie elementy należy optymalizować i poprawiać. Wyliczenia najlepiej określać w okresie min. 30 dni.

Mierzenie konwersji w Google Analytics

Dobre statystyki odwiedzin sklepu można uzyskać korzystając z Google Analytics. Zobacz jak aktywować integrację w sklepie: Google Analytics

Podsumowanie

Warto jest mierzyć konwersje i porównywać ją w różnych okresach. Dane te pozwolą na podejmowanie lepszych decyzji i weryfikację podejmowanych działań marketingowych.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Powiązane strony

Polecane wpisy

Jak pozyskać klientów w sklepie internetowym?  7 najważniejszych kanałów wejść.

Jak pozyskać klientów w sklepie internetowym? 7 najważniejszych kanałów wejść.

27/05/2020
Kluczowym elementem zdobycia klientów w sklepie internetowym jest pozyskanie wejść na stronę. Zrozumienie, jakimi kanałami klienci docierają do sklepu, pozwoli na skuteczniejszą reklamę i lepszą optymalizację stron sklepu online. 7 głównych kanałów, dzięki którym pozyskujemy wejścia do sklepu internetowego. więcej