Wraz z rozwojem branży e-commerce, pojawiają się nowe pojęcia określające różne osoby, takie jak: influencer, szoper, bloger, vloger, youtuber. Dowiedz się, co one oznaczają i jak wykorzystać tę wiedzę w działalności sklepu internetowego.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Przyjrzyjmy się definicjom w Słowniku e-commerce. Poznajmy ogólne znaczenie poszczególnych określeń w branży e-commerce.
Influencer - osoba posiadająca zdolność wpływania na potencjalnych nabywców produktu lub usługi poprzez promowanie lub polecanie przedmiotów w mediach społecznościowych. Influencerzy, często opłacani są przez firmy, otrzymują produkty, próbki produktów od zleceniobiorców. Naturalnymi influencerami stają się celebryci, których zachowanie, sposób życia, korzystanie z wybranych brandów, produktów, usług kształtuje potrzeby i zachowania rynku konsumenckiego.
Definicja w słowniku e-commerce: Influencer
Bloger z angielskiego blogger «osoba prowadząca pamiętnik internetowy (blog)». Blogi są skategoryzowanymi, otagowanymi i zwykle zarchiwizowanymi tekstami, tzw. wpisami, opublikowanymi na stronie internetowej w powtarzalnym layoucie, niekiedy połączeniem tekstu z grafiką, zdjęciami, rzadko z materiałami video. Najczęściej kolejne wpisy umożliwiają wprowadzanie komentarzy przez czytelników bloga.
Definicja w słowniku e-commerce: Bloger
Youtuber 1. - twórca materiałów audiowizualnych zamieszczanych w serwisie internetowym YouTube bądź osoba transmitująca bezpośrednio przekaz audiowizualny, najczęściej wraz z komentarzem na żywo, 2. - osoba prowadząca profesjonalnie lub amatorsko aktywność publikacyjną w serwisie YouTube, najczęściej lokująca produkty, usługi we własnych materiałach audiowizualnych w celach marketingowych, np. promocja, reklama zleceniodawcy.
Definicja w słowniku e-commerce: Youtuber
Vloger z angielskiego vlogger - twórca materiałów audiowizualnych prezentujący własne opinie, idee, w postaci videodziennika (vloga, videopamiętnika), zamieszczanego w social mediach i serwisach umożliwiających publikowanie autorskich treści, zwłaszcza w serwisie internetowym YouTube.
Definicja w słowniku e-commerce: Vloger
Szoper z angielskiego shopper - 1. «osoba dokonująca zakupów w sklepie», 2. - osoba dokonająca zakupów w sklepie na żądanie, zlecenie klienta. Szoper może, ale nie musi być konsumentem. Szoper nie jest kurierem ani kierowcą dostarczającym zakupy.
Definicja w słowniku e-commerce: Szoper
Dla wielu influencerów promowanie produktów to bardzo ważny i często znaczący element w budżecie. Coraz częściej za takimi promocjami stoją wyspecjalizowane firmy, ktore starają się wynegocjować jak najlepsze warunki dla swojego klienta. Mając świadomość stawek w branży i porównanie różnych platform social media, będzie nam łatwiej oszacować koszty.
Influencer to nie celebryta. Nie musi być znany z ekranów telewizcji. Dla niego potwierdzeniem popularności jest zasięg w mediach społecznościowych oraz ilość interakcji odpowiadających za wiarygodność. Jeśli dana osoba jest mniej popularna, nie oznacza to, że nie warto podjemować z nią współpracy. Kluczem jest to, aby to czym się zajmuje, pasowało do naszej branży.
Najdroższa jest promocja na YouTube, stawki są nawet 10x wyższe niż na Instagramie. Ma to związek z tym, że na YouTube zatrzymujemy użytkowników na dłużej, dużo większa jest też skuteczność takiej promocji. Najszybciej influencerzy zdobywają fanów na TikToku, ale zaangażowanie ich jest bardzo małe, a co za tym idzie, koszt jest niższy.
Stawki za promowanie produktów są różne w zależności od platformy. Poniżej zestawienie stawek określanych na podstawie ilości fanów (followerów/subskrybentów). Cena w USD podana za 1000 fanów dla danego profilu na rynku międzynarodowym.
Źródło: Artlist.io
Stawki w poszczególnhych krajach mogą sie różnić, ale udział procentowy jest podobny. Dla polskiego rynku e-commerce można przyjąć stawkę wyjściową 100-200 zł - za post reklamujący naszą ofertę na kanale z 1000 subskrybentów na YouTube.
Często influencerzy proponują promocję na wielu platformach, dlatego warto znać te porównania i różnicować koszty w zalezności od platformy. Do w/w kosztów najczęściej dochodzi jeszcze koszt przygotowania materiałów - cena taka jest ustalana indywidualnie.
Praca szopera stała się popularna w trakcie pandemii, kiedy część osób nie mogło robić zakupów. Nawet jeśli byli to znajomi lub rodzina i zakupy robiliśmy za darmo, to w pewnym sensie stawaliśmy się szoperami. Coraz więcej osób zaczyna zajmować się tym na poważnie i oferować usługi zakupów dla innych. Dotyczy to zarówno zakupów w sklepach tradycyjnych jak i w sklepach internetowych. Usługi wirtualnego "szopera" oferują też niektóre sklepy internetowe.
Dowiedz się więcej: Ile zarabia szoper?
Podejmują współpracę z blogerami mamy dodatkowy bonus, w porównaniu z promocją tylko w social media, lepsze pozycjonowanie naszej strony. Każdy link prowadzący do naszej strony, zwiększa jej wartość. Waga linków nie jest zawsze taka sama, kluczowe są: ranking domeny, z której prowadzi link, i dopasowanie treści strony. Jeśli na blogu pojawia się artykuł o naszej ofercie i do tego są tam inne artykuły z naszej branży, to jest to dokładnie to czego szukamy.
Mając na uwadze ważność linku, nie możemy o nim zapomnieć!
W social media do ceny brana pod uwagę jest liczba fanów i ich aktywność, w przypadku bloga kluczowe są dane z Google Analytics - ilośc odwiedzin i czas spędzany na stronie. Dodatkowo dane te są mierzone w dłuższym okresie np. 3-6 miesięcy. Blogerzy często prowadzą także swoje profile mediach społecznościowych i często dodanie nowego artykułu na blogu jest powiązane z dodaniem informacji w social media, co oczywiście może, ale nie musi być ujęte dodatkowo w kosztorysie.
W przypadku blogerów cena za promocję jest indywidualna, ale warto wesprzeć się w/w danymi dotyczących kosztów promocji w portalach społecznościowych - da to nam to lepszy punkt wyjścia.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Powiązane strony
Polecane wpisy