Katalog produktów Allegro. Co się zmieniło 1 sierpnia 2022 roku?

25/08/2022

Od 1 sierpnia 2022 na Allegro weszła w życie kolejna ważna zmiana związana z przekształcaniem bazy ofertowej w katalog produktów. Wiąże się to z tym, że w wielu kategoriach, do tej pory opcjonalny, kod EAN będzie wymagany przy dodaniu każdej nowej oferty. Jeśli nie korzystasz jeszcze z nowego katalogu Allegro, to jest to ostatni dzwonek, żeby rozpocząć.

Katalog produktów Allegro

Katalog Allegro i zagadnienia z nim związane:

Co to jest katalog produktów Allegro?

Katalog Allegro to zbiór pogrupowanych i usystematyzowanych produktów i ofert. Każda oferta jest przypisywana do produktów z bazy katalogu, dzięki czemu można je łatwo pogrupować i wyszukać. W wynikach wyszukiwania katalogu w pierwszej kolejności pokazują się produkty, a następnie powiązane z nimi oferty. Katalog produktów Allegro pozwala na ustandaryzowanie opisów, zdjęć, parametrów i ofert z nimi powiązanych.

Droga zakupu w katalogu Allegro

Dlaczego warto dodać produkty do katalogu?

Korzyści dodania produktow do katalogu Allegro (źródło: Allegro):

  • Poprawienie parametru jakości sprzedaży, który decyduje o tym, że oferty są wyżej pokazywane na liście wyników.
  • Dzięki oznaczeniu “Super Cena” możesz zwiększyć swoją sprzedaż o 43%.
  • Oferty mogą się pojawić na specjalnych stronach związanych z Black Week, Smart Week itp.
  • Możesz korzystać z opcji Allegro Ceny i zaoferować lepsze warunki zakupu klientom.

Niezależnie od w/w korzyści podawanych przez Allegro, warto skorzystać z katalogu i dodawać produkty zgodnie z wymaganymi parametrami itp. Zmiany, które już wchodzą w życie, nie dotyczą tylko samych ofert, ale będą obejmować wiele innych powiązanych usług.

Tutaj, podobnie jak w Social Media, skorzystanie z nowych funkcji daje nam szybką przewagę nad konkurencją i często jest to najprostsza droga, by zwiększyć sprzedaż.

Wady katalogu Allegro

Mówiąc o zaletach, trzeba wspomnieć też o wadach katalogu. Zrozumienie zarówno plusów, jak i minusów pozwoli na przygotowanie lepszej strategii sprzedaży zarówno na Allegro, jak i w sklepie internetowym.

Wady katalogu:

  • Ograniczona ilość katategorii.
  • Jedna kategoria dla oferty.
  • Błędy w kategoriach, szczególnie specjalistycznych np. części samochodowe.
  • Problem ze zdobyciem kodów EAN np. dla produktów, które były wyprodukowane wiele lat temu.
  • Brak pełnej kontroli nad zdjęciami, opisami i parametrami.
  • Pokazywanie innych ofert konkurencyjnych na stronie produktu.
  • Przekazywanie praw do opisów i zdjęć do Allegro.

Dość ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest przekazywanie praw do wykorzystywania przesłanych zdjęć, opisów i parametrów przez Allegro. Poza kwestiami prawnymi pojawia się problem SEO i duplikowania treści w sklepie i na Allegro. Dobrym rowiązaniem jest dodawanie osobnego opisu do Allegro i osobnego do sklepu, mogą być podobne, ale nie powinny być takie same. Nie jest to potrzebne w każdym przypadku i zawsze należy rozważyć to indywidualnie, czy dodatkowy nakład pracy ma swoje uzasadnienie.

Problemy z dopasowaniem produktów do katalogu są sukcesywnie rozwiązywane przez Allego. Udostępniona jest też specjalna procedura zgłaszania błędów parametryzacji, opisów, zdjęć itp.

Model hybrydowy: sklep internetowy i Allegro

Udostępniając produkty na zewnętrznej platformie, korzystamy z możliwości jakie ona daje, ale też musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Sprawdzonym rozwiązaniem jest model hybrydowy, który polega na prowadzeniu własnego sklepu internetowego i udostępnianiu wybranej oferty na różnych platformach sprzedaży, w tym na Allegro. Dzięki temu nie tylko docieramy do nowych klientów, ale budujemy i wzmacniamy własną markę, sprzedając i prezentują produkty na własnych zasadach.

Zmiany w katalogu produktów Allegro od 1 sierpnia 2022

Katalog Allegro powstał w 2018 roku i od tego czasu stopniowo wprowadzane są kolejne zmiany mające na celu przekształcenie Allegro przede wszystkim w katalog produktowy. Całość przekształcenia planowana jest do końca 2024 roku, ale już teraz od 1 sierpnia 2022 nie można dodać nowych ofert, bez dodania ich do katalogu i podania numeru EAN.

  • Aktualne, wcześniej dodane, oferty nadal będą aktywne, nawet bez katalogu.
  • Nie można dodać nowych ofert bez katalogu.
  • Nie dotyczy to wszystkich kategorii.
  • Zakończonych ofert nie można odnowić, chyba że ustawione jest odnowienie automatyczne.

Obejrzyj wideo dotyczące katalogu Allegro i poznaj odpowiedzi nan często zadawane pytania.

Katalog Allegro i sklep internetowy SOTESHOP

Jeśli posiadasz sklep internetowy SOTESHOP, to zachęcamy do zaktualizowania sklepu do najnowszej wersji. Na bieżąco wprowadzamy uaktualnienia związane z Allegro, w tym dostosowanie wystawiania ofert w katalogu Allegro.

Dowiedz się więcej z dokumentacji: Integracja Allegro

Jeśli korzystasz z innej platformy sklepowej, sprawdź czy posiada ona aktualną integrację z Allegro i obsługuje katalog produktów.

Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Kod EAN i GTIN

Do katalogowania produktów wykorzystywane są przede wszystkim kody EAN(GTIN). Kod EAN produktu jest międzynarodowym unikatowym kodem produktu. Dzięki niemu system Allegro wie, że różne niezależne oferty dotyczą tego samego produktu i na podstawie tego kodu są grupowane.

Jeśli pojęcie EAN, GTIN są dla Ciebie nowe, ważne jest, aby dobrze je zrozumieć. Ułatwi to poruszanie się w katalogu Allegro i nie tylko.

Sprawdź wyjaśnienie EAN i GTIN w Słowniku e-commerce:

  • Kod EAN - z angielskiego skrót od European Article Number «unikatowy, znormalizowany europejski kod nadawany różnego rodzaju towarom i usługom».
  • Kod GTIN - z angielskiego skrót od Global Trade Item Number «unikalny, znormalizowany kod cyfrowy należący do rodziny kodów GS1, umożliwiający identyfikację produktów i usług; kod GTIN obejmuje takie standardy, jak: EAN, JAN, UPC, ISBN, ITF-14.». Zdjęcie i dane produktów

W wersji ofertowej Allegro każde zdjęcie, opis i parametry produktu były dodawane przez sprzedawcę. W katalogu dane te docelowo będą zastąpione przez informacje zapisane w bazie produktowej. Dzięki temu nie trzeba będzie tworzyć za każdym razem osobnego opisu, dodawać zdjęć i parametrów.

Elementy te będą wprowadzane stopniowo, ale już teraz, jeśli nie dodamy zdjęcia produktu, ale powiążemy go z katalogiem, to system automatycznie dopasuje odpowiednie zdjęcie.

Jeśli podamy kod EAN, to system łatwo wyszuka powiązany produkt do oferty. W niektórych kategoriach EAN nie jest wymagany, ale nie oznacza to, że produkty nie znajdą się w katalogu. System automatycznie będzie się starał dopasować nasz produkt do kategorii, wykorzystując nazwę produktu i jego parametry.

Mając to na uwadze, warto już teraz wprowadzać poprawne nazwy produktów, unikając dodawania zbędnych informacji, które nie służą do identyfikacji produktu.

Jak rozpoznać ofertę z katalogu?

Warto sprawdzić różne oferty z Allegro i porównać te, które są w dodane do katalogu i te, które zostały dodane poza nim. Jednak żeby je porównać, musimy wiedzieć, jak je rozróżnić. Metoda jest bardzo prosta;) Oferty z katalogu mają 2 elementy:

  • Nazwę produktu,
  • Tytuł oferty.

Podczas gdy produkty poza katalogiem mają tylko tytuł.

Oferta z katalogu Allegro

Podsumowanie

Rynek e-commerce zmienia się bardzo dynamicznie i warto śledzić te zmiany, w szczególności w obszarach, które bezpośrednio wpływają na sprzedaż w naszym sklepie internetowym. Jeśli sprzedajesz na Allegro, zintegruj się z katalogiem już teraz i zyskaj przewagę nad konkurencją.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Powiązane strony

Polecane wpisy

Jak założyć sklep internetowy -  kompleksowy poradnik.

Jak założyć sklep internetowy - kompleksowy poradnik.

28/10/2021
Jeśli jesteś właścicielem małej firmy lub chcesz rozpocząć działalność jako sprzedawca online, założenie sklepu internetowego może być dla Ciebie niezwykle opłacalne. W dobie rosnącego znaczenia e-commerce i coraz większej liczby zakupów dokonywanych przez internet, rynek jest bardzo konkurencyjny, ale jednocześnie pełen możliwości. W tym poradniku przedstawiamy kompleksowe wytyczne dotyczące założenia i prowadzenia sklepu internetowego, które pomogą Ci z sukcesem rozpocząć swoją przygodę z e-commerce. więcej