Jak wysłać newsletter w sklepie internetowym i mierzyć jego skuteczność? 7 odpowiedzi na często zadawane pytania i praktyczne porady.

25/02/2022

Dobrze prowadzony newsletter jest jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży w sklepie internetowym. Dowiedz się, jak wysłać profesjonalny newsletter i mierzyć jego skuteczność w sklepie internetowym.

Jak wysłać newsletter i mierzyć jego skuteczność?

  1. Co to jest newsletter?
  2. Newsletter czy spam?
  3. Jak pozyskać adresy do newslettera?
  4. Jak wysłać newsletter?
  5. Jak często wysyłać wiadomości?
  6. Dobry newsletter od samego początku. Czy warto?
  7. Jak mierzyć skuteczność kampanii mailngowej?

Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Co to jest newsletter?

Najprościej ujmując, newsletter jest to wiadomość e-mail wysyłana do grupy odbiorców, którzy wyrazili chęć otrzymywania takiej wiadomości. Neswletter wysyłany jest cyklicznie. Wymagane jest, aby użytkownik mogł w każdej chwili wypisać się z newslettera.

Dodawaj do bazy mailingowej adresy tylko wtedy, gdy ktoś wyrazi na to zgodę.

Newsletter czy spam?

Jeśli nasza wiadomość wysyłana jest do osoby, która nie wyraziła zgody na jej otrzymywanie, to taka wiadomość określana jest jako spam.

Jeśli wysyłamy wiadomość do grupy odbiorców i wielu z nich oznaczy naszą wiadomość jako spam, to inne maile od nas, także do innych użytkowników, mogą być automatycznie blokowane. Taki mechanizm stosuje wiele firm np. Google (Gmail) i Apple (Apple Mail).

Nigdy nie wysyłaj spamu w swoim sklepie.

Jak pozyskać adresy do newslettera?

Jest kilka dróg pozyskiwania adresów e-mail:

  • Zapisanie się na newsletter na stronie.
  • Zgodna na dodanie adresu w trakcie procesu zamówienia w sklepie internetowym.
  • W kampaniach reklamowych.

Zapisanie na newsletter

Najczęstszą formą dodania adresu jest umieszczenie w stopce linku lub formularza zapisania się na newsletter. Użytkownik podaje adres i potwierdza go, klikając specjalny link w wiadomości z informacją o subskrypcji.

W sklepie internetowym SOTESHOP element ten jest dodawany automatycznie po aktywacji newslettera: Newsletter w sklepie

Dodanie adresu w procesie zamówienia

Podczas składania zamówienia użytkownicy podają adres e-mail. Częstą i skuteczną metodą pozyskiwania zgodny na newsletter jest możliwość automatycznego dodania takiego adresu w procesie zamówienia. Najczęściej zgoda jest udzielana przez jedno dodatkowe kliknięcie w formularzu.

Ten element także jest automatycznie dodawany w konfiguracji sklepu internetowego SOTESHOP: Newsletter konfiguracja

Kampanie reklamowe

Sprawdzonym sposobem pozyskiwania adresów email są kampanie reklamowe. Działa to w ten sposob, że wraz z reklamą pojawia się formularz dopisania się do newslettera. Można też wykorzystać do tego formularz na stronie sklepu.

Zachęta i podziękowanie

Warto pamiętać, że klient nie dodaje swojego adresu dla samego dodania. Powiniśmy przedstawić dodatkowe korzyści zapisania się na nasz newsletter np.: dodatkowe materiały, poradniki, rabat, prezent, które klient otrzyma w podziękowaniu za zapisanie się na newsletter.

Jak wysłać newsletter?

Mąjąc sklep internetowy, newsletter możemy wysłać newsletter na 2 sposoby:

  • Bezpośrednio z programu sklepu internetowego
  • Z innego programu do zarządzania newsletterem.

Wiele platform do prowadzenia sklepu internetowego ma wbudowaną funkcję wysyłania newslettera. W większości są to bardzo proste systemy, które mają ograniczoną funkcjonalność i możliwość mierzenia skuteczności. Często wymagana jest osobna płatna integracja z zewnętrznym systemem w celu aktywacji bardziej zaawansowanych funkcji newslettera.

W sklepie internetowym SOTESHOP wbudowany jest profesjonalny system newslettera, który pozwala na proste stworzenie pięknie wyglądającej wiadomości oraz mierzenie otwarć, kliknięć i konwersji. Wiadomości wysyłane z systemu SOTESHOP dobrze prezentują się, zarówno na komputerach typu desktop, jak i urządzeniach mobilnych.

Obejrzyj video i dowiedz się, jak wysłać newsletter w sklepie internetowym SOTESHOP.

Bądź na bieżąco z nowościami, subskrybuj SOTE na YouTube.

Polecane artykuły

Jak często wysyłać wiadomości?

Żeby wysłać wiadomość, w pierwszej kolejności musimy mieć co wysłać. Dobrym pomysłem jest połączenie bloga z newsletterem. Jeśli dodajemy do bloga artykuł raz w tygodniu, to można połączyć to z newsletterem. Ważne jest, aby nasz newslletter zawierał przede wszystkim korzyści dla odbiorców. Przyjmuje się, że dobrym rozwiązaniem jest:

  • Wysyłanie newslettera 1-2 w tygodniu.
  • Oferowanie bezpośredniej sprzedaży nie częściej niż w 20% wiadomości.

Najlepszym dniem na wysłanie newslettera jest środa od godz. 9:00-12:00.

W/w dane należy dostosować do swojej branży i specyfiki działalności. Mogą się one zmieniać, ale warto te dane ustalić, zaplanować i mierzyć ich skuteczność.

Dobry newsletter od samego początku. Czy warto?

Nieważne, czy w bazie mailingowej mamy 10 adresów czy 1000. Od samego początku warto dobrze planować i przygotowywać newsletter. Liczy się nie tylko ilość, ale przede wszystkim skuteczność i ciągłe usprawnienia całego procesu. Dobre rozwiązania, sprawdzone i zoptymalizowane dadzą lepsze efekty w przyszłości i pozwolą na szybsze skalowanie działań marketingowych.

Jeśli potrafimy wysłać dobry i skuteczny newsletter do 100 osób, to z dużym, prawdopodobieństwem możemy z sukcesem powielić nasze działania, adresując je do grupy 1000 lub 10000 osób.

Jak mierzyć skuteczność kampanii mailngowej?

Jest wiele parametrów związanych z newsletterem, ale 3 są najważniejsze:

  • Ilość otworzeń wiadomości
  • Ilość kliknięć
  • Konwersja sprzedaży

Dla uproszczenia wyliczeń zakładamy, że poniższe dane dotyczą bazy adresowej powyżej 100 adresów.

Ilość otworzeń wiadomości 15-20%

Wartość ta oznacza, ile razy wiadomości z newslettera były otworzone. Intencją wysyłającego jest to, żeby ta liczba określała ilość osób, które przeczytały newsletter, ale rzeczywistość jest trochę inna;)

  • Wartość ta liczona jest za każdym razem, jak wiadomość zostanie otworzona.
  • Otwarcie nie oznacza przeczytania.
  • Niektóre systemy pocztowe ukrywają otworzenia i nie widzimy ich w raportach.
  • Inne systemy raportują otworzenie wiadomości, nawet jeśli użytkownik jej nie zobaczy.
  • Ze względu na politykę prywatności, śledzenia otwarć maili jest sukcesywnie ograniczane przez różne systemy.

Przy tylu niewiadomych trudno określić rzeczywistą liczbą osób, ktore otworzyły i przeczytały wiadomość. Dlatego zamiast zgadywać, warto brać liczbę otworzeń jako parametr porównania między podobnymi wysłanymi wiadomościami. Jeśli wartość wzrasta, idziemy w dobrą stronę, jeśli spada, to warto się temu przyjrzeć.

Przyjmuje się, że średnia ilość otworzeń newslettera to obcenie: 15-20%.

Ilość kliknięć 2-5%

Ilość kliknięć, w odróżnieniu do liczby otworzeń, jest dużo dokładniejszym parametrem. Jest to głowny parametr, jaki powinniśmy brać do oceny skuteczności newslettera. Każdy link w newsletterze posiada specjany kod, dzięki któremu po kliknięciu możemy zliczyć ilóść wywołań linków. Nawet jeśli link prowadzi do zewnętrznej strony.

Przyjmuje się, że średnia ilość kliknięć newslettera to: 2-5%

Dlaczego średnie wartości są takie ważne?

Jeśli wysyłamy newsletter i mamy przykładowo 20% otworzeń i 5% kliknięć, to powinniśmy być bardzo zadowoleni. Jeśli ktoś probuje znacząco zwiększyć te wartości, szczególnie przy większej liczbie (powyzej 1000) adresów, to z góry skazany jest na niepowodzenie. Koszty będą wysokie, a efekt niewielki. Dlatego wartości średnie są takie ważne. Dzięki nim precyzyjniej określimy cel i zoptymalizujemy nasze działania, aby przy niewielkich nakładach, wyniki i korzyści z nich płynące były jak najwięsze.

Jak mierzyć konwersję z newslettera?

Sklep internetowy SOTESHOP posiada wbudowany system mierzenia konwerji ADS Tracker. Pozwala on na śledzenie konwersji z dowolnego linku aż do 180 dni. Co więcej, system ten pokazuje konwersje, które ze wzgłędów technicznych, są pomijane przez Google, Facebooka. ADS Tracker ma tę przewagę nad zewnętrznymi systemami, że działa w ramach tej samej domeny i nie dotyczą go ograniczenia nakładane na zewnętrzne systemy dokonujące analizy wejśc i sprzedaży.

Dowiedz się więcej o systemie ADS Tracker: ADS Tracker. Mierzenie skuteczności reklamy.

Aby zmierzyć konwersje sprzedaży z newslettera, wystarczy dodać spcjalny link z ADS Trackera do newslettera. Każde kliknięcie w link będzie zapamiętane i jeśli ktoś złoży zamówienie, nawet po wielu dniach od wizyty z newslettera, to informacja ta znajdzie się w raporcie ADS Trackera oraz bezpośrednio w zamówieniu.

Podsumowanie

Niezależnie od branży warto prowadzić marketingowe działania z wykorzystaniem newslettera. Ma on tę przewagę nad zewnętrznymi systemami reklamowymi, że klienci bezpośrednio nam przekazują zgodnę na dodanie adersu do newslettera i nikt, poza klientem, nie może nam tej zgody odebrać. Dobrze prowadzona kampania mailingowa może mieć znaczące odbicie w wynikach i sięgać wartości 20%, nawet 30% całej sprzedaży w sklepie.

Aktualizacja sklepu

Jeśli nie masz już dostępu do aktualizacji, skorzystaj z nowej oferty i indywidualnego rabatu.

Aktualizacje i pomoc techniczną oferujemy obecnie w formie planów abonamentowych. W ramach tej usługi udostępniamy również aktualizację do wersji 8. Dla każdego z naszych dotychczasowych klientów przygotowaliśmy atrakcyjny indywidualny rabat.


Wybierz nową usługę SOTESHOP z indywidualnym rabatem.

Sprawdź swój rabat

Powiązane strony

Polecane wpisy

SOTESHOP 8. Blog w sklepie internetowym. Lepsze SEO i skuteczniejsze pozycjonowanie sklepu.

SOTESHOP 8. Blog w sklepie internetowym. Lepsze SEO i skuteczniejsze pozycjonowanie sklepu.

22/12/2021
Ukazała się nowa wersja bloga dla sklepu internetowego SOTESHOP w wersji 8. Nowy blog to lepsza prezentacja artykułów, powiązania z produktami, postami, nowe kategorie, galeria zdjęć i przed wszystkim bardzo dobre SEO. więcej