Jak wybrać domenę dla firmy, sklepu internetowego lub strony www? Często zadawane pytania i praktyczne porady.

15/12/2021

Własna domena to nie tylko nazwa, ale także prawa do jej używania, historia, budowanie wartości. Dowiedz się, ile kosztuje domena, jak wybrać nazwę domeny, sprawdzić jej dostępność i jak ją zarejestrować.

Wybranie domeny to ważny krok i dlatego warto zastanowić się przed jej wybraniem. Nie chodzi tu o koszty, gdyż zakup domeny, w szczególności na 1 rok, to niewielki wydatek, ale wartość, jaką jej nadamy, korzystając z niej przez wiele lat.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Co to jest domena?

Domena to adres internetowy w postaci nazwy, dzięki któremu możemy odszukać np. stronę www lub sklep internetowy. Wykorzystywana jest też do poczty elektronicznej, połączeń ftp i wielu innych usług.

Domena do poprawnego działania wymaga zarejestrowania i ustawienia na serwerze. Warto pamiętać, że zarejestrować można tylko “wolne” domeny.

Z www czy bez?

Przy rejestracji domeny nie używamy “www” np. example.com zamiast www.example.com. W przeglądarce bardzo często wpisuje się nazwę z www np. www.example.com, ale dobrą praktyką jest, aby działała domena zarówno z www, jak i bez, np. www.example.com i example.com.

Certyfikat SSL. Z https czy http?

Jeśli w przeglądarce pojawia się adres zaczynający się od https://, oznacza to, że domena ma dodatkowo przypisany certyfikat SSL. Certyfikat wykupuje się niezależnie od domeny i wymaga odpowiedniego ustawienia na serwerze.

Zalecane jest, aby zawsze korzystać z certyfikatów SSL dla domeny i dodatkowo dodać przekierowanie tak, aby adres strony wpisany z http:// przekierowywał użytkownika na szyfrowaną stronę z https://, np. po wpisaniu http://www.example.com powinna się pojawić strona https://www.example.com

Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?

Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy domena jest wolna, jest wpisanie nazwy w przeglądarce. Jeśli pojawi się nam jakaś strona, to na pewno domena jest zajęta i została już wcześniej zarejestrowana. Jednak jeśli się nie pojawi, to wcale nie oznacza, że możemy ją zarejestrować. Niektóre domeny są zajęte, ale nie są przypisane do żadnego serwera, albo po prostu nic pod tym adresem się nie wyświetla.

Domena z końcówką .pl

Aby sprawdzić, czy możemy zarejestrować domenę z końcówką .pl (.pl oznacza Polskę) możemy wejść np. na stronę https://www.dns.pl/whois i wpisać nazwę domeny.

Jeśli pojawi się informacji “Brak informacji o domenie w bazie Registry” - będzie to oznaczać, że nikt wcześniej nie zarejestrował tej domeny i możemy ją zarejestrować.

Domena międzynarodowa

Jeśli chcemy sprawdzić domenę z końcówką inną niż .pl np. .com .net .org .info .io .de .cz .it itp. możemy sprawdzić dostępność nazwy, np. na stronie: https://www.name.com/domain/search

Jest wiele różnych serwisów do rejestracji i weryfikacji domeny. Często usługi takie dostępne są na stronach firmy hostingowej.

Jaką domenę wybrać?

Żeby wybrać domenę, musimy brać pod uwagę 3 elementy:

  • Końcówkę domeny
  • Nazwę domeny
  • Inne domeny podobne do wybranej nazwy

Końcówka domeny

Jeśli chcemy docierać do osób na terenie Polski, pierwszym wyborem jest domena z końcówką .pl lub .com.pl - najlepiej wykupić oba adresy, nawet jeśli będziemy korzystać tylko z jednego.

Jeśli nasza strona ma mieć zasięg globalny, dobrze jest wybrać domenę z rozszerzeniem, które nie odnosi się do konkretnego kraju, jak np .com .net .info .org .io .auto .fm itp.

Sprawdź listę końcówek domen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_top-level_domains

Subdomeny

Jeśli mamy zarejestrowaną domenę, np. example.com, to subdomeny np. shop.example.com możemy tworzyć już bez osobnej rejestracji. Mając domenę, mamy dostęp do dowolnych własnych subdomen. Opcja dodania nowej subdomeny jest najczęściej dostępna w panelu administracyjnym hostingu strony.

Nazwa firmy lub strony

Najważniejszym elementem domeny jest nazwa. Może to być nazwa firmy np. sote.pl lub nazwa strony/sklepu/produktu np. soteshop.pl. Wybierając nazwę firmy lub strony warto wiedzieć, że dzięki takiej nazwie klienci mogą łatwiej wyszukać firmę w wyszukiwarce.

Uwaga! Nie należy rejestrować domen z nazwami innych firm, gdyż jeśli nie mamy prawa do korzystania z takiej nazwy, możemy stracić domenę.

Wielkości liter w domenie

Wielkość liter w domenie nie ma znaczenia. Nieważne, czy wpiszemy example.com czy Example.com, dla przeglądarki i innych systemów to ta sama domena.

Polskie litery

Istnieje możliwość zarejestrowania domeny z polskimi literami, jednak ze względu na ograniczenia wielu systemów informatycznych i przyzwyczajenia użytkowników, nie jest zalecane wykorzystywanie takich domen.

Słowa kluczowe w domenie

Uwaga! Nie należy wykupywać domen ze słowami kluczowymi dla celów pozycjonowania. Algorytmy określające pozycję w wynikach wyszukiwania nie biorą tego elementu pod uwagę.

Prosta nazwa

Nazwa powinna być w miarę krótka i łatwa do wymówienia, idealnie jeśli jest to jedno słowo. Jeśli krótsze domeny są zajęte lub chcemy użyć kilku słów, to możemy połączyć je np. modaexample.com, jednak nie powinniśmy używać więcej niż 2-3 słów.

Myślnik i liczby w nazwie domeny

W wielu poradnikach w jednym rzędzie wymieniane są zakazane elementy domeny: polskie litery, myślniki, słowa kluczowe, kilka słów, numery itp. Niewiele wtedy zostaje;) Wszystkie te elementy są dozwolone, ale każdy należy przeanalizować oddzielnie.

Często jedynym ograniczeniem jest to, że ktoś może pomylić adres. Jak sobie z tym poradzić? Zarejestrować podobną domenę, na wypadek błędu użytkownika.

Lista sugestii dodatkowych domen w zależności od elementu w domenie:

  • Numer - cyframi i słownie.
  • Myślnik - domena z myślnikiem i bez
  • Kilka słów razem - domena ze słowami rozdzielonymi myślnikami
  • Polskie litery - domena bez polskich liter i odwrotnie (jednak należy pamiętać, że domena bez polskich liter powinna być domeną główną)
  • Podwójne litery - domena z pojedynczą literą np. pianissimo i pianisimo

Jak zarejestrować domenę?

Najprostszym i najlepszym wyborem jest rejestracja w firmie hostingowej, w której wykupiliśmy utrzymanie strony lub sklepu internetowego. Dzięki temu nie musimy zajmować się techniczną stroną rejestracji domeny i od razu po rejestracji możemy z niej korzystać.

Domena po zgłoszeniu nie pojawia się automatycznie. Niektóre systemy aktywują domeny praktycznie w ciągu godziny, inne wymagają oczekiwania od 1 do kilku dni.

Ile kosztuje domena?

W większości domeny należy opłacać co roku. Wiele firm oferuje domenę w bardzo niskiej cenie lub za darmo za 1 rok. Dlatego należy osobno policzyć koszty za zakup domeny i osobno opłaty za kolejny rok.

Przykładowe ceny rejestracji i przedłużenia domeny z końcówką .pl:

  • Rejestracja: 15 zł netto (18.45 zł brutto)
  • Przedłużenie na kolejny rok: 140 zł netto (172 zł brutto)

Do kosztów należy też doliczyć certyfikat SSL (koszt około 100-200 zł) - to element wymagany dla każdej aktywnej domeny.

Jeśli mamy kilka domen, nawet jeśli ich nie używamy, to także musimy dokonać opłat, aby nie stracić do nich praw.

Czy warto odkupić domenę?

W większości przypadków nie warto. Ceny za odsprzedanie praw do domeny mogą sięgać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, chociaż nie ma górnej granicy.

Nawet jeśli domena ma wysoką pozycję w wyszukiwarce, to prawdopodobne jest, że po zmianie treści na stronach, pozycja ta spadnie. Jeśli pod domeną są treści z innej branży, to jeszcze gorzej, bo wtedy systemy indeksujące będą pamiętać wcześniejszą kategorię.

Najlepiej jest wybrać wolną domenę i samemu zbudować jej wartość.

O czym jeszcze warto pamiętać, rejestrując domenę?

Domenę rejestrujemy na wiele lat. Im dłużej ją mamy, tym ma większą wartość dla wyszukiwania. Liczy się nie tylko czas od rejestracji, ale także historia i doświadczenia klientów po wejściu na stronę. Czy to, co na niej się znajduje, jest interesujące, czy pasuje do wyszukiwania itp. To są elementy, które wpływają na wartość domeny, którą budujemy każdego dnia.

Jeśli mamy jeden serwis i kilka domen, wybierzmy jeden adres i jego promujmy. Do pozostałych można dodać przekierowania na adres główny. Wyjątek stanowi inna wersja językowa serwisu lub sklepu internetowego. Wtedy można wykorzystać inną domenę np. z inną końcówką - przykład www.sote.pl i www.soteshop.com


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Powiązane strony

Polecane wpisy

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. 12 sprawdzonych sposobów od SOTE.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. 12 sprawdzonych sposobów od SOTE.

11/10/2021
Zapoznaj się z wybranymi metodami zwiększenia sprzedaży w sklepie. Obejmują ogólny proces związany ze sprzedażą w internecie i dotarciem do nowych klientów. Poznaj 12 sprawdzonych sposobów, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Praktyczne porady, które możesz zacząć wprowadzać już dzisiaj. więcej